Gratis advies bestaat toch!

6 Mei

Sinds 1 januari mocht ‘gratis advies’ niet meer. Het is voor de klant beter als hij voor het advies betaalt, zo is  (of was?) de gedachte. Maar inmiddels mag ‘gratis advies’ toch weer wel. Want de AFM laat weten dat een ‘gratis oriëntatiegesprek’ mag.

Banken en verzekeraars hebben geen behoefte aan het apart in rekening brengen van advies- en distributiekosten. Zij willen producten verkopen: dáár verdienen zij hun brood mee. En omdat ‘adviseren’ beter verkoopt, ‘adviseren’ zij hun eigen producten. Altijd zo geweest. Maar het in rekening brengen van advies- en distributiekosten schrikt klanten af. Dat zien verkopers niet graag.

Volgens de AFM loopt de ‘gratis oriëntatiefase’ bij een hypotheek tot en met het moment dat duidelijk is (ik citeer) of de financiële dienstverlener ‘een oplossing kan bieden die in de behoefte van de klant voorziet’. Als de ‘hypotheek het maximaal te lenen bedrag ruimschoots overschrijdt’, kom je volgens de AFM niet aan de adviesfase toe. Voor een goed oriëntatiegesprek, moet je dus de behoefte van de klant kennen. En zijn inkomen, zijn inkomensverwachting, zijn doelstellingen en al die andere gegevens, die nu juist de essentie van een adviesgesprek zijn.

De wetenschap of je een oplossing kunt bieden, die in de behoefte van de klant voorziet, is volgens mij de eindfase van een adviesgesprek. Niet de startfase. Het is niet de bedoeling, zegt de AFM, dat er concreet naar de situatie van de klant gekeken wordt. Dat lijkt mij vreemd. Je moet wél kunnen zeggen dat je een oplossing hebt, maar het is niet de ‘bedoeling’ dat je je in het probleem verdiept? Dat kan een serieuze toezichthouder niet menen. Gelukkig zegt de AFM er niet bij om wiens ‘bedoeling’ het gaat. ‘Bedoelingen’ kun je trouwens toch niet handhaven. Daar zijn juist regels voor nodig.

Van de AFM  mogen banken en verzekeraars dus weer gratis gaan adviseren en alleen bij verkoop een (klein) bedrag apart in rekening brengen voor het slotadvies. Bemiddelaars die adviseren hebben die luxe niet. Zij verdienen niet aan de verkoop en moeten elk uur (linksom of rechtsom), in rekening brengen. Ook de uren van oriëntatiefases. Want gratis bestaat niet.

Met het toestaan van een gratis oriëntatiefase zet de AFM de regel opzij dat ook de aanbieder zijn advies- en distributiekosten rechtstreeks in rekening moet brengen. Dat is ten minste opmerkelijk.

Dik van Velzen

Advertenties

2 Reacties to “Gratis advies bestaat toch!”

  1. Rob van Horssen 7 mei 2013 bij 11:55 #

    Tja Dik, ik ben “enorm geschrokken” van dit AFM standpunt. Blijkt alle achterdocht langzaam toch realiteit te worden. De AFM is goed in het “nee” roepen en het “ja” doen. Helaas, maar uiteindelijk toch niets nieuws onder de zon.

  2. Bob Seemann 12 mei 2013 bij 10:44 #

    Beste Dik,
    Maakt dit ook de weg open voor no-cure no-pay advisering? Of is dat nog een brug te ver?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: